Contes Rromane

Objectius

• Contribuir a la ruptura de les idees preconcebudes i dels estereotips sobre el poble gitano.
  • Apropar la realitat gitana a l’àmbit escolar i a la societat en general (contes, llengua, música, història).
  • Difondre la cultura gitana i incorporar-la a la cultura catalana com a part del seu mosaic cultural.
  • Incrementar el nivell d’autoestima dels nens i joves gitanos i implicar-los en l’activitat escolar.
  • Potenciar una educació intercultural en el marc d’una realitat plural.

Activitat

Aquest projecte consisteix en una activitat, que va dirigida a tots els centres educatius d’educació primària (quart, cinquè i sisè), en què dos educadors i artistes gitanos, acompanyats de música de guitarra en directe, narren i escenifiquen contes populars gitanos, introduint el concepte de l’idioma gitano (Rromano), i explicant l’origen del poble gitano amb una dinàmica lúdica que propicia la participació dels alumnes i l’èxit escolar. La sessió està plantejada com un espectacle infantil portàtil de petit format i no com una classe magistral. L’actuació està dissenyada per a un grup-classe i té una durada de 60 minuts. Per aquesta activitat, els alumnes es disposen en un cercle tancat amb els monitors, asseguts en cadires i s’hi propicia la participació i la interacció. Aquesta activitat capta l’atenció dels alumnes i els diverteix alhora que conrea la llavor del coneixement i el respecte per la cultura gitana a través d’una de les seves facetes més desconegudes: els contes i les llegendes. Els contes són un centre d’interès al voltant del qual giren uns altres aprenentatges com són la llengua, la geografia, la música i la història. Vivim en una societat diversa on valors com la solidaritat, la interculturalitat, la comunicació, la tolerància i el respecte per l’altre són elements clau per a la convivència.

Tenim una proposta didàctica dirigida a aquells centres educatius que han pogut gaudir d’aquesta activitat i a aquells que a partir de la lectura del conte escrit que adjuntem vulguin desenvolupar-la.

Podeu veure les activitats recomanades pel Departament d’Ensenyament dins l’apartat entitats.

També hem fet un llibre dels Contes Rromane.

I hem editat un segon volum que es diu Contes Rromane Duj.

La nostra activitat està present a EduCaixa.