Imatge Rromani

Objectius

• Contribuir a la ruptura de les idees preconcebudes i dels estereotips sobre el poble gitano.
  • Apropar la realitat gitana a l’àmbit escolar i a la societat en general.
  • Difondre la cultura gitana i incorporar-la a la cultura catalana com a part del seu mosaic cultural.
  • Incrementar el nivell d’autoestima dels nens i joves gitanos i implicar-los en l’activitat escolar.
  • Potenciar una educació intercultural en el marc d’una realitat plural.

Activitat

Aquest projecte consisteix en una activitat, de 60 minuts de durada i amb exemples de casos concrets, en la que un educador gitano aborda la importància dels mitjans de comunicació de masses en la construcció de la imatge social del poble gitano. Els missatges transmesos per la premsa escrita, la televisió i la ràdio però també a través del cinema, d’internet o del llibre contribueixen en la definició dels estereotips amb els que carreguem els gitanos. També el teatre o les obres pictòriques defineixen aquest paisatge. Aquestes imatges preconcebudes, basades en la generalització, degeneren en prejudicis nocius per tot un poble. A partir d’aquí, una convivència basada en el respecte i la confiança es fa més difícil. El contrapunt a aquestes imatges estereotipades ho donen els bons professionals de la comunicació i els artistes i intel·lectuals compromesos amb l’alteritat, incloent les persones gitanes que s’hi dediquen, i aporten el que podem considerar bones pràctiques. Aquesta activitat, dissenyada per a un grup-classe, està dirigida a tots els centres d’educació post-obligatòria (Batxillerat, Cicles Formatius i Universitat). Vivim en una societat diversa on valors com la solidaritat, la interculturalitat, la comunicació, la tolerància i el respecte per l’altre són elements clau per a la convivència.

Pot veure les recomanacions que fa el Col·legi de Periodistes de Catalunya sobre el tractament de la diversitat cultural als mitjans de comunicació.