Qui som els Rroma?

Objectius

• Contribuir a la ruptura de les idees preconcebudes i dels estereotips sobre el poble gitano.
  • Apropar la realitat gitana a l’àmbit escolar i a la societat en general (contes, llengua, música, història).
  • Difondre la cultura gitana i incorporar-la a la cultura catalana com a part del seu mosaic cultural.
  • Incrementar el nivell d’autoestima dels nens i joves gitanos i implicar-los en l’activitat escolar.
  • Potenciar una educació intercultural en el marc d’una realitat plural.

Activitat

Aquest projecte consisteix en una activitat, dirigida a tots els centres educatius d’educació secundària obligatòria i postobligatòria (primer, segon, tercer i quart d’ESO, primer i segon de Batxillerat o de Cicles Formatius), on un educador gitano dóna a conèixer l’origen geogràfic i històric del poble gitano, quina és la situació de la seva llengua i la distribució geogràfica actual, així com els símbols identificatoris del nostre poble. Aquesta activitat pretén dur a la llum pública alguns dels estereotips que popularment defineixen al poble gitano, per anul·lar-los, introduir el concepte d’interculturalitat i per fomentar l’èxit escolar. La metodologia utilitzada en aquesta sessió és lúdica i participativa. L’actuació està dissenyada per a un grup-classe i té una durada de 60 minuts. Els educadors intenten aprofitar els coneixements dels alumnes per estructurar la seva tasca discursiva. Aquesta activitat capta l’atenció dels alumnes i els diverteix alhora que conrea la llavor del coneixement i el respecte per la cultura gitana.  Vivim en una societat diversa on valors com la solidaritat, la interculturalitat, la comunicació, la tolerància i el respecte per l’altre són elements clau per a la convivència.

Tenim una proposta didàctica dirigida a aquells centres educatius que han pogut gaudir d’aquesta activitat i a aquells centres que a partir de la lectura del text que adjuntem vulguin desenvolupar-la.

Podeu veure les activitats recomanades pel Departament d’Ensenyament dins l’apartat entitats.

La nostra activitat està present a EduCaixa.