El passat 15 de juny es va celebrar l’acte de cloenda del projecte Vakeripen – fomentant la inclusió escolar dels alumnes gitanos/as a través de les actituds constructives i les bones pràctiques. Durant la jornada es van presentar les conclusions de totes les activitats dutes a terme durant el curs 2017-2018. A l’esdeveniment van assistir Lola López, Comissionada d’Immigració, Interculturalitat i Diversitat de l’Ajuntament de Barcelona; Zenia Hellgren, GRITIM-UPF, Miguel Ángel Franconetti, Fundació Privada Pere Closa; Pedro Casermeiro, Rromane Siklǒvne; Marta del Campo, directora de l’Institut-Escola de Sant Adrià; Domi Viñas, directora de l’Institut-Escola El Til·ler.

A la llengua romaní Vakeripen significa conversa, un concepte clau en aquest projecte, on s’ha combinat la recerca qualitativa amb la implementació pràctica de diverses activitats amb l’objectiu d’incidir en la situació d’escolarització problemàtica dels nens i nenes gitanos a quatre territoris: al barri de La Mina (Sant Adrià de Besòs), al barri de Bon Pastor (Barcelona), al barri del Gornal (l’Hospitalet de Llobregat) i al barri de Sant Roc (Badalona). El projecte va assolir un impacte important, amb una participació total de 231 persones: 80 mares i pares gitanos; 126 professionals educatius (directors/es, caps d’estudis i professors/es); i 27 d’altres professionals (promotors/es i integradors/es socials, membres d’associacions locals, representants de l’Ajuntament de Barcelona i del Departament d’Ensenyament, etc.). S’han realitzat 50 activitats amb famílies, 13 formacions de professorat + 1 sessió amb el Departament d’Ensenyament i una jornada en l’Oficina per la No Discriminació.

Aquest projecte ha rebut finançament del programa Rights, Equality and Citizenship (REC) de la Unió Europea, i és una col·laboració entre el grup d’investigació GRITIM de la Universitat Pompeu Fabra, la Fundació Privada Pere Closa i l’Associació Romane Siklǒvne d’estudiants gitanos del barri de Bon Pastor, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.