En el marc dels projectes d’ocupabilitat de la Fundació Privada Pere Closa, el passat desembre vam realitzar una visita a Can Batlló amb joves gitanos d’entre 16 i 18 anys del barri d’Hostafrancs. L’objectiu de la visita va ser conèixer de primera mà diferents projectes emprenedors dins del món del cooperativisme i de l’Economia Social i Solidària, vinculats al barri. Aquesta activitat es finança a partir dels projectes Romapren, Serco i Sepal de Fundació Privada Pere Closa, que respectivament compten amb el finançament de l’Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya i EFA and Norway Grants Fund for Younth Employment.

Durant la visita ens van acompanyar la Luz i el Juan, dues persones vinculades a MigrESS i Coòpolis, i ens van explicar la seva trajectòria en aquest sector i els diferents espais amb els que compta Can Batlló, així com els projectes actualment en marxa. L’any 2011 Can Batlló va esdevenir un espai veïnal autogestionat. Des de llavors han anat creixent diferents iniciatives que s’han acabat consolidant: la fabricació de cervesa artesanal, la fusteria, la impremta, la biblioteca i el taller mecànic entre d’altres, que poc a poc i gràcies a l’acompanyament de Coòpolis, s’han anat transformant en cooperatives. Finalment, un dels reptes que vam identificar conjuntament que té pendent Can Batlló, és incloure de manera explícita projectes promoguts per la comunitat gitana. Es busca que Can Batlló sigui un reflex de la realitat del barri pel que fa a les comunitats que hi conviuen i que hi hagi doncs una veritable interculturalitat. Per tant, ens queda treballar plegats per a tirar endavant les iniciatives dels joves des d’una perspectiva social i solidària.