El passat dia 18 de març de 2021, moria Elsa Peretti. La llegendària dissenyadora de joies i filantropa, va morir a la seva casa de Sant Martí Vell, a Girona, a l’edat de 81 anys, per causes naturals. Filla menor de Nando Peretti, magnat italià del petroli, va néixer en un entorn molt privilegiat, però sempre va fugir dels codis associats a la seva classe social. Als 20 anys, va marxar de Roma deixant enrere la seva família i en els anys 70 es va instal·lar a Nova York, on va començar a construir la seva historia. Va tractar amb els millors dissenyadors, com Roy Halston o Giorgio di Sant Angelo. Quan Elsa Peretti es va incorporar a Tiffany com a dissenyadora independent, ja havia rebut el premi Coty de 1971, i havia aparegut a la revista Vogue. El 1972, Bloomingdale’s, un dels grans magatzems més importants de Nova York, va obrir una boutique dedicada a Peretti. El 1974, va signar un contracte amb Tiffany per dissenyar joies de plata i el 1979, era la principal dissenyadora de la firma. L’any 2000, va crear una organització benèfica en honor al seu pare, The Nando and Elsa Peretti Foundation. Aquesta entitat dóna suport a nombrosos projectes destinats a promoure els drets humans i civils, en particular el dret a l’educació de la infància, així com els drets i la dignitat de les dones. El 30 de juny de 2019, va començar el Projecte Trianual per la Inclusió Educativa dels Infants i Joves Gitanos a Catalunya de la Fundació Privada Pere Closa i finançat per The Nando and Elsa Peretti Foundation.