Materials

Publicacions

Coordinació: Porras Soto, Mercedes i Méndez Franco, Laura. Joves amb futur. Fundació Privada Pere Closa, Badalona, 2010.

Els nens, nenes i joves vinculats a la Fundació Privada Pere Closa han crescut, en sentit literal i maduratiu, al nostre costat i avui molts d’ells han aconseguit el graduat en secundària, d’altres en cicles formatius de grau superior i alguns es troben fent carrera universitària. Tot això, significa per a nosaltres tenir èxit educatiu. Joves amb futur és fruit de les experiències de noies i nois gitanos i de professionals de l’àmbit socioeducatiu. El corpus de la publicació és un recull d’entrevistes i de dibuixos realitzats durant l’any 2009.

Porras Soto, Sebastián. Contes Rromane. Fundació Privada Pere Closa, Badalona, 2010.

Són, precisament, els nens i les nenes els principals factors de canvi i els contes i llegendes populars gitanos una eina brillant per a dur-ho a terme. Històries on l’heroi o l’heroïna són gitanos, que destil·len el sentit de la vida gitana impregnat de valors com l’amor per la vida, el respecte ecològic per la natura o el gust d’extasiar-se amb la música. Històries orgulloses, divertides, intrigants, que ensenyen de manera subtil i implícita. Contes Rromane són contes que possibiliten recuperar la memòria col·lectiva soterrada per anys d’oblit, rescatar amari chib (la nostra llengua) i dur a l’actualitat els oficis tradicionals gitanos, com ara el tracte de bèsties o la forja del ferro i el concepte de la família extensa.

Porras Soto, Sebastián; Porras Soto, Mercedes. Contes Rromane Duj. Fundació Privada Pere Closa, Badalona, 2018.

Contes Rromane Duj és un recull de contes gitanos. Els autors apropen, d’una manera àgil, divertida i entretinguda per a tot tipus de lectors, a partir dels contes, una cultura per a molts desconeguda o estereotipada per uns cànons irreals que la societat ha promogut. Els contes no són només un recurs airós, sinó que tenen substància en si mateixos, perquè signifiquen un centre d’interès, el voltant del qual giren altres aprenentatges com la llegua, la geografia, la música, les matemàtiques o la història. El centre d’interès actua com a element motivador i catàrtic.

Varis. El Llampec Màgic. Fundació Privada Pere Closa, Badalona, 2022.

La història que esteu a punt de llegir és el resultat de llargues passejades, moments incerts i l’inici de grans amistats, d’aquestes que només els nens són capaços de gestar. Pertanyem a tres projectes diferents, cadascun amb una personalitat pròpia, necessitats particulars i formes de treballar diverses, ens uneixen, però, una missió, una visió i uns valors conjunts que ens han permès tirar endavant aquesta peripècia.